Monopol nad našim životima: Koliko su zaista veliki tehnološki giganti?

    Piše Milan Samardžić, partner, SOG / Samardžić, Oreški & Grbović

    0

    Prethodnih nekoliko decenija, svedoci smo vrtoglavog uspona danas jedne od najvećih industrija na svetu – industrije informacionih tehnologija. Ukupna vrednost pet najvećih IT kompanija procenjuje se na preko 5,2 triliona američkih dolara, dok je većina njih svoj najveći uspon doživela u prethodnih deset godina. Ovakav nezapamćeni rast jedne industrije doveo je do revolucije u mnogim granama privrede, ali i do toga da su ove kompanije postale sastavni deo našeg svakodnevnog života.

    Ovo preuzimanje, ne samo naših života već i delova određenih sektora privrede, navelo je državne organe širom sveta da preduzmu nešto po pitanju monopolističkog ponašanja tehnoloških giganata. Direktori četiri najveće IT kompanije (Facebook, Google, Amazon i Apple) prethodnog meseca bili su pozvani da svedoče pred Američkim kongresom zbog stvaranja de facto monopola, kineske kompanije Huawei i TikTok se susreću sa optužbama za zloupotrebu podataka kako u Evropi i tako i u Sjedinjenim Američkim Državama, dok je Evropska komisija otvorila istragu protiv Google-a i Apple-a zbog zabrinutosti da njihove poslovne prakse imaju negativan uticaj po konkurenciju na teritoriji Evropske unije.

    Imajući u vidu rasprostranjenost i uticaj tehnoloških giganata, deluje da je reakcija većine državnih i međunarodnih institucija u pogledu sprečavanja daljeg stvaranja monopola zakasnila. Više se i ne postavlja pitanje njihove moći da utiču na odluke ne samo svojih potrošača, već su postali i ključni politički akteri na globalnom nivou, od lokalnih izbora do međunarodnih odnosa. Najskoriji primer za to su nedavno okončani predsednički izbori u Sjedinjenim Američkim Državama tokom kojih su duboko utemeljene podele između neistomišljenika doživele vrhunac. Društvene mreže su stvorile zatvorene algoritamske sisteme koji upućuju korisnike sličnog političkog opredeljenja jedne na druge, time dodatno produbljujući podele unutar društva. Pored toga, navedeni tehnološki giganti ostaju nemoćni pred izazovom širenja „lažnih vesti” i „alternativne istine” putem njihovih platformi.

    Videćemo da li će koraci koje nadležni organi budu preduzeli uroditi plodom i makar u određenoj meri ublažiti sve ove negativne posledice. A do tada, ostaje nada da će tehnološki giganti uložiti veće napore da svoje poslovanje usmere ka društveno odgovornim ciljevima i vrate se svojim originalnim vrednostima.