“Kad sam bila mala, Mira Furlan je označena kao ‘glumica koja se skida’. Slušali smo odrasle kako žigošu umetnice… Ali snaga njenog umetničkog izraza je prevazilazila tu vrstu obeležavanja”: Biljana Srbljanović za novi Nedeljnik o velikoj glumici

2
Foto: Medija centar Beograd

Dramska spisateljica Biljana Srbljanović kaže za novi Nedeljnik da je Mira Furlan, za njenu generaciju, bila umetnica koja je bila sinonim slobode, neuklapanja, “neko ko odbija tabue i klišee, neko ko je svojim nebeskim darom poništavao svaki ružan, mizogini, seksistički pogled na telo umetnice u javnom prostoru”.

“Kad sam bila mala, Mira Furlan je označena kao ‘glumica koja se skida’. Na televiziji su prikazivani filmovi sa njenim nagim telom u porodičnim terminima, bez nekog konteksta i diskusije – kako se to gleda, ko gleda, da li deca gledaju nešto što ‘nije za njih’ i slično. Ta neuređenost medijskog prostora gde nam je svima bio dostupan i časopis sa ‘erotskim’ sadržajem, kad te roditelji pošalju da im kupiš cigare, osim što dete niko nije pitao šta će sa tim cigarama, mogli smo i da gledamo naslovne strane sa ‘golotinjom’ i da slušamo odrasle koji žigošu umetnice koje se ne stide i ne sakrivaju sopstveno telo”, kaže Biljana Srbljanović u tekstu Branka Rosića o značaju i značenju Mire Furlan.

“Međutim”, nastavlja Srbljanović, “snaga umetničkog izraza Mire Furlan je, a bez ikakvog objašnjenja ili ubeđivanja, prevazilazila tu vrstu obeležavanja, svi smo, pa i kad smo bili mali, shvatali da uvek gledamo veliku glumicu, ubedljivu, tananu, sa ogromnom širinom i najvišim umetničkim dometima, instinktivno smo odbacivali kalup u koji je malograđanska sredina Miru trpala, sve gledajući njene aktove u filmovima, a istovremeno ogovarajući je, gurajući je u nešto čemu se podsmeva.

Kasnije, kad sam malo stasala, gledala sam Miru Furlan u pozorištu i tu dodatno dobila dokaz za svoje instinktivno osećanje da je u pitanju jedna od najvećih glumica cele bivše Jugoslavije. To kako se ona nije obazirala na nametanje kalupa, to kako nije mogla da se prepozna u kritikama svetine, to kako nije pristala ni da joj se nametne nacionalni identitet zaraćenih narodčića, to kako je spakovala stvari i sa mužem otišla daleko, meni je ostalo kao nekakav simbol, kao ideal slobode, makar i kad bežiš progonjena, kao vrhunska umetnost ne samo glume nego pre svega življenja.”

Za novi broj Nedeljnika su o Miri Furlan govorili i režiser Rajko Grlić i publicista Đorđe Matić.

Ceo tekst objavljen je u novom Nedeljniku, koji je na svim kioscima od četvrtka, 28. januara

Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs

Svi čitaoci na poklon dobijaju Mond diplomatik na srpskom jeziku.

2 KOMENTARA

  1. Pa nisi bila mala jer imaš 15 godina manje od Mire Furlan. Interesantno, uopšte se ne sećam da je bila poznata po tome, ali svakako nas dve se neverovatno razlikujemo.

Comments are closed.